Følg

Søking i våre samlinger

Du finner søkeinngangen øverst til høyre på vår nettside, deichman.no.

Søket bygger på en ny struktur for metadata i katalogen. Dette er gjort for at vi skal kunne bruke metadataene til å bygge bedre tjenester på sikt. For deg som bruker, ser du nå at vi har samlet alle utgivelsene av et verk, i en post. Når du for eksempel søker på Sult av Knut Hamsun, vil du se at alle utgivelsene Deichman har av Knut Hamsuns Sult er samlet under en post.

Kan jeg sortere på år i søket?

Sortering på år vil komme etterhvert. I mellomtiden kan du bruke denne "snarveien": Skriv publicationYear: ønsket årstall i søkefeltet får du alle utgivelser fra dette året.

For eksempel publicationYear: 1980  Er du usikker på hvilket eksakt år noe er utgitt kan du skrive 198* for å finne alt fra 80-tallet.
 

Hvor er avansert søk?

Det nye søket har filter og fritekstsøk - men vi har ikke laget et tradisjonelt avansert søk. Vi vet ikke når eller om det kommer tilbake i akkurat samme form som du kjenner det nå. Men vi har laget et søk hvor du kan bruke feltkoder, les mer her hvis du er interessert i å teste feltkodene
 

Hvor finner jeg mer informasjon om mediene?

Vi jobber nå med å få inn mer informasjon om mediene våre i søket. Både hva de handler om, og annen nyttig informasjon.   
 

Kan jeg søke uten noe i søkefeltet?

Fra forsiden ser du ikke filterne, men når du har søkt på noe, kan du filtrere på venstresiden. Om du ikke vil søke på tittel eller forfatter, kan du skrive * så får du opp alt vi har tilgjengelig. Hvis du er ute etter for eksempel engelske lydbøker, skriver du * i søkefeltet og så kan  du huke av for lydbok og engelsk i filterne.
 

Kan jeg søke i Diktregisteret?

Diktregisteret er utilgjengelig på grunn av overgangen til nytt biblioteksystem. Som alternativ kan du bruke Nasjonalbibliotekets tjeneste Bokhylla. På www.bokhylla.no kan du søke i over 240.000 digitaliserte bøker i fulltekst, og dermed få treff på blant annet søk etter tekstlinjer i dikt.

 

Hvorfor er det ikke lenger mulig å bruke Bibliofil-appen?

Vi mistet tilgang til Bibliofil-appen, da vi skiftet biblioteksystem. Både søket og Mine sider er utviklet for å fungere like godt på PC som på mobil/nettbrett. Og vi kommer til å fortsette å prioritere å optimalisere fremfor å utvikle en egen app for de ulike operativsystem som finnes til mobiltelefoner. Vi jobber på spreng med å forbedre og utvikle nye funksjoner i søk/Mine sider, og vi fokusere da spesielt på funksjonalitet som vil være nyttig for de som bruker tjenestene våre på mobilen.
 

Hvorfor er det ikke mulig å sette seg på venteliste på nye bøker?

Før var det mulig å sette seg på venteliste på bøker som vi ennå ikke hadde mottatt fra forlaget. Det er ikke mulig lenger. Det er først mulig å reservere en bok når vi har mottatt den fra forlaget og lagt den inn i vårt system. 

0 Kommentarer

logg på hvis du vil legge inn en kommentar.
Levert av Zendesk